gezond ontbijt: birchermuesli

‘Heb je nog goede voornemens?’, is een veel gehoorde vraag deze dagen. Mijn goede voornemens zijn niet anders dan mijn dagelijkse, soms wekelijkse voornemens. ’s Ochtends als ik wakker word heb ik een enorme behoefte de dag goed te beginnen, hoe verder in de week hoe minder dat soms wordt en dan neem ik het mij na het weekend weer voor… dat is grofweg mijn cyclus van goede voornemens. Aan het begin van de week drink ik niet, sport ik veel, eet ik gezond etc. Hoe meer het weekend in zicht komt, hoe meer ik het eten en drinken loslaat en het sporten ook! Om op zondagavond weer een stevig rondje te rennen, om de week weer goed te beginnen.

De dag goed beginnen is met deze birchermuesli echt supermakkelijk, zeker omdat je hem de avond van te voren klaar moet maken en klaarmaken is dan eigenlijk een groot woord. Je giet wat melk over havervlokken en eventueel wat zaden, pitten of noten en je zet het weg. De volgende ochtend heb je een heerlijke dikke, voedzame pap. Voeg er nog wat (gedroogde) vruchten aan toe en je hebt een maal waar je bijna de hele dag genoeg aan hebt zonder een supervol gevoel te hebben.

Je doet het volgende (per persoon):

50 gram havervlokken

2 eetlepels chia-/lijnzaad

2 eetlepels pompoen-/zonnebloempitten

150 ml (amandel)melk

eetlepel honing/ahornsiroop

paar druppels citroensap

De eerste (paar) keer zul je alles nog keurig afwegen en duurt het misschien iets langer om het klaar te maken, maar als je het een paar keer hebt gedaan kun je het gewoon uit de losse pols doen. Het komt ook niet heel nauw en als je het de volgende ochtend te droog vindt kun je altijd een beetje (Griekse) yoghurt of extra melk erdoor roeren.

Je doet alle ingrediĆ«nten in een kom en roert het goed door, zet afgedekt in de ijskast. De volgende ochtend haal je eerst de birchermuesli uit de ijskast, want dan kan hij een beetje op temperatuur komen. Dingen die ijskoud zijn hebben weinig smaak. Je roert de muesli nog eens goed door en kunt er dan (gedroogde) vruchten aan toevoegen; zoals stukjes appel of peer, cranberry’s, pruimen, abrikozen, bessen. Wat je maar lekker vindt of in het seizoen is. Ik vind peer met kaneel heel erg lekker of gedroogde pruimen.

De eerste keer heb je misschien behoefte aan wat extra zoetigheid, voeg dan nog wat extra honing of ahornsiroop toe, maar je zult snel merken dat die behoefte minder wordt. Als je amandel- of sojamelk gebruikt wordt de muesli ook zoeter. Gezond, lekker, makkelijk en het allergrootste voordeel: een kickstart van je dag, want je krijgt er een berg energie van tot minstens lunchtijd!

Mirjam Lingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *