Aardappelrösti

Deze zomer wandelde ik met mijn gezin door de Zwitserse bergen en naast dat het daar prachtig is, kun je er ook heerlijk eten. Zeker na een dag wandelen zijn al die gerechten met aardappels, spek en kaas niet te versmaden. Maar weer thuis is het leven iets minder actief en hebben we toch nog zin in dat overheerlijke eten. Deze aardappelrösti is typisch Zwitsers met een gezonde, frisse twist. En als je al ooit van die rondjes uit de diepvries at, die wil je hierna echt niet meer. Het kost iets meer tijd, maar doe het en je zult genieten.

 

Voor een koekenpan (voor 4 personen) heb je het volgende nodig:

600 gram vastkokende aardappels (je kunt een kilo nemen en het over twee pannen verdelen)

2 tenen knoflook

tijm, naar smaak

2 stevige (vlees)tomaten

1 blikje ansjovis

zonnebloemolie om in te bakken

basilicum

olijfolie

 

Was de aardappelen goed en rasp ze met schil en al met een grove rasp. Snij de knoflook fijn, ris de blaadjes van takjes tijm en meng door de aardappels. En nu komt een belangrijk punt: voeg GEEN zout toe! Het zout onttrekt vocht aan de aardappels en dan bakt het niet goed. Geen zorgen, je kunt nog zout toevoegen, maar pas na het bakken.

Verhit in een koekenpan zonnebloemolie en verdeel de aardappels over de pan. Druk licht aan. Bak de aardappel rustig op middelhoog vuur, als je denkt dat het te hard gaat zet je het vuur lager. Schud de pan een beetje, je zult merken dat de aardappel aan elkaar begint te zitten. Dit komt door het zetmeel uit de aardappel dat vrijkomt. Keer de rösti met behulp van een plank en bak de andere kant tot de rösti gaar is. Neem de tijd!

Deze aardappelrösti is typisch Zwitsers met een gezonde, frisse twist

Snij tijdens het bakken de tomaat in dunne plakken, besprenkel met een beetje olijfolie en basilicum. Als de rösti klaar is, kun je er wat zout over strooien (rustig aan, want de ansjovis is ook zout) en dan de plakken tomaat en de ansjovis erover verdelen en eventueel nog wat versgemalen zwarte peper.

Echt een heerlijk maal waar je weinig bij nodig hebt, maar natuurlijk kun je er nog een worstje bij bakken of een lekkere salade bij maken. En de rösti kan ook belegd worden met bijvoorbeeld avocado, (gegrilde) paprika, gebakken ui of andere lekkere groente. Met avocado is bij mijn kinderen een grote favoriet. Sprenkel ook hier wat (chili)olie overheen en bestrooi met zwarte peper.

 

Met avocado is hier favoriet!

 

Mirjam Lingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *